Domů Technika, rady, návody Jak velký padák pro motorový paragliding

Akce v luftě

Žádná akce v luftě :-(






Zapomenuté heslo?
Zapomenuté uživatelské jméno?

Languages

Languages
TOPlist

Jak velký padák pro motorový paragliding Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 23
NejhoršíNejlepší 
Volné pokračování na téma na jakém hadru do vzduchu
Někdy mám z probíhajících diskuzí pocit, že se noví adepti na motorové létání stávají oběťmi „zlatokopů“, kteří jsou ochotni těm nebožákům prodat cokoli. Konkrétně mám na mysli nejen typ, ale zejména to, že nepřihlížejí k vhodné velikosti padáku pro ubohého motorového adepta. Zkrátka a dobře, dokáží nabídnout človíčkovi, co váží 60 kg i s postelí, padák o velikosti 28m2. Myslím, že je to trošku moc... velký padák. Dovedete si představit, jak se s ním to „chůďa“ pere na startu. Jasně, takto postiženi bývají právě ti, co mají hlouběji do kapsy a chtějí ušetřit na kurzovném. Jiní si myslí, že je lépe jít na kurz vybaveni, nebo chtějí ušetřit na kurzovném, když přijdou s vlastní výbavou.
Pokud nemáte vedle sebe opravdu zkušeného, zodpovědného pilota, kamaráda nebo dobrého známého, který už ví o lítání skoro všechno nebo pokud vy sami nemáte již díky vlastním zkušenostem naprosto jasnou představu, co potřebujete - apeluji na Vás - přátelé, před kurzem si NIC nekupujte!!! Jak říká klasik „nic neberte, nebo se z toho zblázníte“!!!
Proč?  Za prvé: se může stát, že tento způsob sportu se Vám na konec nemusí jevit jako to pravé ořechové. Ono se to motorové lítání jinak jeví ze země a jinak, když vám za zády kouří a řve ohlušujícím způsobem sekačka na trávu ozbrojená metrovou šavlí.  O manželce, které jste rozfofroval peníze na novou koupelnu ani nemluvě.
Za druhé: váš instruktor vám všechno vysvětlí, až na kurzu pochopíte o čem to je a co budete pro svoji osobu potřebovat. Nebojte se. V našich zeměpisných šířkách Vás nikdo nebude nutit nakoupit výbavu od instruktora, tak jak se to děje v některých „zavedených demokraciích“. Tam Vás do kurzu nikdo nevezme, dokud si u něj nekoupíte výbavu, kterou prodává. V naši mladé demokracii vás nechají v klidu přemýšlet, kde a na čem se dá ušetřit. Vaším hlavním problémem je vybrat si školu, protože každá používá svoji oblíbenou techniku. Na této technice se budete školit, získávat návyky a první pocity, které jsou pro tu či onu techniku typické. Byla by škoda po kurzu „přesedlat“ na úplně jinou techniku a jiné pocity. Proto se vašeho budoucího instruktora ptejte na čem školí, na jakých padácích, jak jsou staré. Na jakých krosnách a pokud nejste fyzicky nejzdatnější, nebo pokud nemáte v nejlepším pořádku páteř, klouby a nohy, jestli má k disposici také tříkolku. Tříkolku doporučuji zejména ženám, které až na výjimky nemají dost fyzického potenciálu na zvládnutí rozparáděné krosny. Také se samozřejmě ptejte, co taková technika stojí, abyste měli představu jakým směrem se vydat s ohledem na vaši budoucí výbavu a kapsu. V určité cenové kategorii se pohybuje Nirvana, v jiné Jenifer, nebo další výrobci krosen. Ceny padáků jsou u všech dodavatelů obdobné. 
Teď se konečně zaměříme na výběr velikosti padáku pro motorový paragliding. Vážení čtenáři prosím, abyste vzali laskavě na vědomí, že je to můj subjektivní názor na věc a může se lišit od názoru někoho jiného. Závodní piloti, kteří preferují poněkud odlišné letové vlastnosti padáku, zejména rychlost, se tímto výpočtem zpravidla neřídí. Oni programově a zcela vědomě většinou létají s větším plošným zatížením tj. menšími padáky než odpovídá našemu vzorovému výpočtu.
My budeme vybírat padák pro začínajícího pilota, který váží v trenýrkách např. 80kg.  K  hmotnosti pilota v trenýrkách připočtěte vždy 20kg(jako při výběru padáku pro volné létání) a tak získáte např. výslednou hmotnost 100kg, se kterou budete pracovat při výběru padáku. Platí, že pro motorový paragliding se vybírá velikost padáku jako pro bezmotorové létání, bez ohledu na další hmotnost krosny. Při vlastním výběru velikosti padáku pro mot. para. se má vypočtená hmotnost pohybovat někde uprostřed váhového rozpětí pro ten který padák. Pro úplnost uvedu ještě jedno zpřesňující pravidlo, které říká, že je lépe, když se vypočtená hmotnost nachází raději od středu rozpětí do leva k nižšímu plošnému zatížení. 
Neinformovaní začátečníci fatálně chybují, protože přičítají váhu krosny ke své vlastní hmotnosti a k 20kg které doporučují výrobci. Tak se často stává, že si pořizují monstra, ze kterých se pak mohou “zbláznit“.
Vezměme si např. technickou specifikaci oblíbeného modelu od MACa Trend III. Tam najdeme, že velikost padáku :
Trend III velikosti 24 má váhové rozpětí (min. a max. zatížení) 70-90kg...není pro našeho pilota vhodný.
Trend III velikosti 26 má váhové rozpětí (min. a max. zatížení) 77-100kg...není pro našeho pilota vhodný. 
Trend III velikosti 28 má váhové rozpětí (min. a max. zatížení) 85-110kg...pro našeho pilota se hodí
Podobné výsledky získáme, nahlédneme-li do technické specifikace Trendu IV.
Opakuji, že jsme vybírali padák s ohledem na začínajícího průměrně talentovaného pilota. Nepopírám, že by pokročilý nebo výjimečně talentovaný začínající pilot nemohl sáhnout po menší velikosti.  Menší padák bude ve všech ohledech reagovat svižněji na Vaše správné, ale zejména nesprávné pohyby, kterých bude na začátku více a to by Vám mohlo zpočátku ztrpčovat již už tak dost komplikovaný život. 
Typ krosny, na které chcete létat, její případný přebytek nebo nedostatek výkonu vzhledem k Vaši hmotnosti, by měl také zohlednit výběr velikosti padáku a opačně. Jak vidíte, problematika je dosti složitá a hlavně komplexní, není v silách začátečníka se v ní perfektně zorientovat. Proto se upřímně domnívám, že rada instruktora bývá „za všechny peníze“.
 Vybrat pro Vás vhodný padák, pro období po kurzu bývá nezastupitelným úkolem instruktora. Ten totiž obyčejně velmi rychle a neomylně odhalí, jaké jste nebo nejste „dřevo“a doporučí vám po kurzu vhodný typ a velikost padáku a k němu motorovou jednotku, se kterou se pokud možno kdykoli budete chtít, vnutíte do vzduchu. Peníze za kurz budou ty nejlépe vynaložené, pokud budete bedlivě naslouchat svému učiteli.
Prosím tímto ostatní piloty, aby doplnili to, na co jsem zapomněl nebo, aby napsali o svých zkušenostech s výběrem velikosti a typu padáku.
Všechny vás zdraví - marcello
Autor neprovozuje školu létání, ani není s žádnou spojen ekonomicky, není výrobcem ani prodejcem vybavení pro PPG.

 

Tak toto je moje práce v Joomle. Snad se bude líbit.

404G[@T̃y[W͌‚܂ł

MENU