Hlásím let do Kameňa: České Středohoří Radek Vondra Tisk
Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Ve Vrbičanech jsem poskládal stroj, navlíknul si na sebe všechno, co doma mám, a zjistil, že budu muset přenést padák a krosnu na opačný konec letišťátka. Když jsem to porovnal a dopnul všechny zipy, tak se vánek samozřejmě otočil o 180 stupňů. Po 15 minutách čekání a pocení jsem to zase odepnul a převláčel zpět k autu. Teď už to byla brnkačka, lehce z kopce a proti slaboučkému větru to dokáže každý. Akorát by už někdo měl vymyslet, jak to udělat aby člověk odstartoval nabalenej a ještě suchej.

Naštěstí tedy vše OK, žádný bordýlek ve šňůrách, tak srovnat šipku na GPS přímo vpřed a začít stoupat do kopců. České Středohoří je opravdu jako sopečná krajina. Jedna sopka vedle druhé. (Ono to je teda trošku jinak, ony to sopky zase tak úplně nebyly, ale to se dá nastudovat v nějaké geologické příručce a sem to nepatří.)
Nastoupal jsem k první nejvyšší homoli se zříceninou hradu Košťálov, zamával turistům a GPS mě vedla přímo na další homoli – Lipskou horu. Vpravo se tyčila Milešovka, která se svou výškou 837 m převyšuje všechny okolní kopce. Podmínky k focení ale byly mizerné, takže jsem jenom tak dokumentoval. Když jsem se přehoupnul přes několik kopců, otevřela se pode mnou Podkrušnohorská pánev, město Bílina, velkolom Bílina (dříve Maxim Gorkij), elektrárna Ledvice a krajina celá přeházená od těžby. S osluněné krajiny jsem vlétl pod oblačnost, která se držela nad Krušnými horami a z velkolomu stoupal k nebi oblak prachu. GPS mě vedla přímo přes lom, z čehož jsem moc nadšený nebyl. Když jsem ale přelétal přímo nad velkonakladači, které odebíraly nahoře hlušinu a dole přímo sloj, byl to monstrózní pohled. Jinak než na padáku tohle člověk nemá šanci uvidět, rozhodně jsem tady nebyl naposledy. Za chvíli se z kouřma vyloupl Litvínov, otočil jsem plánovaný OB1 na kruhovém objezdu a dál pokračoval po úpatí Kušných hor. Rychost bylo pořád slušná 40-50km/h, zalesněné svahy Krušných hor moc lákavě nevypadaly, tak jsem si prohlížel poměrně hustě osídlenou krajinu na jejich úpatí. Osek, Duchcov, Teplice. Někde u Telnice jsem uviděl na hřebeni Krušných hor větrníky které mi hlásily, že na vršcích fouká slušný severák. A opravdu, za chvíli mi vítr z hor začal tlačit dolů a padák se kýval ještě víc než doposud. Tak jsem dotáhl trimy, přitopil a vystoupal až nad úroveň Krušných hor. Padák se zklidnil, ale rychlost klesla na nepřijatelných 35 km/h. To jsem už ale viděl OB2
 Libouchec, tak jsem přestal stoupat a snášel se přes poslední kopec na otočku. Podle předpovědi mě měl na posledním rameni pohánět vítr do zad (na Flymetu, na Medardu ne). Sotva jsem otočil, rychlost vylítla na krásných 60 km/h a než jsem stačil zorientovat GPS do nového směru, už jsem přelétal Ústí nad Labem. Původně jsem si chtěl tenhle úsek vychutnat nízkým průletem skalnatým údolím Labe, ale silnější vítr v zádech, kývající se vrchlík nade mnou, ztuhlé nohy a vybité baterky ve foťáku mne nakonec přesvědčily, že poletím nad údolím v bezpečné výšce. V dáli jsem viděl osluněnou krajinu a podle tvaru poznával kopec Radobýl nad Litoměřicemi. Nad Velkými Žernosekami (nejsevernější vinice v ČR) jsem vylétl zpod oblačnosti a bylo zase azuro. Pomalu jsem rozmrzal, přeletěl chemičku v Lovosicích a za chvíli přistával u auta ve Vrbičanech. Po 2,5 hodinách a uletěných 106 kilometrech jsem si užíval odpoledního slunce a prázdného močového měchýře. Co mi přišlo zajímavé, že přímá trase měřená na mapě byla 105,1 km a skutečná uletěná vzdálenost 106,18 km, takže mé vlnovky na trase přidaly jenom 1 km. To jsem čekal víc. Ještě že jsem měl v autě druhý foťák, abych zdokumentoval cílové fotky nádrže a údaje na GPS.

Smile Radek Vondra

1_Mapova pr...
1_Mapova priprava 1_Mapova priprava
2_Start ben...
2_Start benzín 2_Start benzín
3_Vrbičany_...
3_Vrbičany_start 3_Vrbičany_start
4_Cementárn...
4_Cementárna Čížkovice 4_Cementárna Čížkovice
5_Hrad Košť...
5_Hrad Košťálov 5_Hrad Košťálov
6_Hrad Košť...
6_Hrad Košťálov 6_Hrad Košťálov
7_Lipská Ho...
7_Lipská Hora 7_Lipská Hora
8_Pokročilá...
8_Pokročilá rekultivace 8_Pokročilá rekultivace
9_Bílina
9_Bílina 9_Bílina
10_Elektrár...
10_Elektrárna Ledvice 10_Elektrárna Ledvice
11_Povrchov...
11_Povrchový lom Bílina (dříve Maxim Gorkij) 11_Povrchový lom Bílina (dříve Maxim Gorkij)
12_Odebírán...
12_Odebírání hnědouhelné sloje 12_Odebírání hnědouhelné sloje
13_dtto
13_dtto 13_dtto
14_OB1 Litv...
14_OB1 Litvínov 14_OB1 Litvínov
15_OB_1 Kru...
15_OB_1 Kruhový objezd 15_OB_1 Kruhový objezd
16_Osek
16_Osek 16_Osek
17_Osek Cis...
17_Osek Cisterciácký klášter 17_Osek Cisterciácký klášter
18_Krupka
18_Krupka 18_Krupka
19_Tunel na...
19_Tunel na D8 19_Tunel na D8
20_OB2 Libo...
20_OB2 Libouchec 20_OB2 Libouchec
21_Po přist...
21_Po přistání 21_Po přistání
22_Přistání...
22_Přistání 1,5 l zbývá 22_Přistání 1,5 l zbývá
23_data
23_data 23_data
24_Tracklog
24_Tracklog 24_Tracklog

I. Radek Vondra
II. Mac Evy 27, Nirvana Rodeo 115
III. Suchá startovní hmotnost 135 kg
IV. 7.10. 2013, 13.35, 16:05, 2,5 hod.
V. Startovní bod Vrbičany
VI. otočný bod č.1 Litvínov kruhový objezd
VII. otočný bod č.2 Libouchec
VIII. Cílový bod Vrbičany
IX. Naměřená přímá vzdálenost mezi otočnými body 105,1 km – FAI trojúhelník
X. 10 – 2,5 = 8,5 l