PTEJTE SE VAŠEHO INSPEKTORA Tisk
Hodnocení uživatelů: / 7
NejhoršíNejlepší 

 

Vážení přátelé,

Právě jsem se vrátil z pravidelného školení-semináře inspektorů provozu a techniky, který proběhl v Jihlavě. Kromě opakování známých věcí jsme byli upozorněni na několik zajímavých drobností a důležitostí. Třeba jen to že jsme byli pochváleni za slušnou osvětu, ale pokárání za nedostatečnou kontrolní práci. Samozřejmě se tam probírali novinky a věci, které se na nás chystají v novém roce.

Když jsem jel domů, říkal jsem si:  „no já to teď  vím (alespoň chvíli), ale co ostatní?“ Určitě někde o tom vyjde článek, ale kdy, a ne vše lze do jednoho článku nacpat. Navíc často Vám odpovídám na některé dotazy ohledně provozu a techniky a na některé opakovaně několikrát.

 Proto mne napadla tato rubrika.:

„PTEJTE SE VAŠEHO INSPEKTORA“ (záložka nahoře, formou registrované diskuze)

Pokud tedy budete mít zájem a otázky, které se týkají stavby, nebo provozu Vašeho stroje a přes to že jste si prostudovali předpisy, nejste si jisti, nebo neznáte řešení. Pošlete dotaz. Co budu vědět řeknu, nebo se zeptám a sporné věci proberu s kolegy a pak dám vědět. Bude to práce, ale co bych pro Vás neudělal. Doufám, že to oceníte a sem tam mi dáte tričko nebo pošlete lístek z dovolené či k Vánocům. A abych z toho taky něco měl, a protože ze své praxe vím, že si každý líp pamatuje, když je informace spojena s fórkem, tak to vezmeme trochu odlehčeně a sem tam bude nějaký fórek a nebudu požívat odborné termíny, které by mohli některé z Vás vystrašit, nebo pohoršit. Nechci taky nahrazovat předpisy které si máte prostudovat, nebo nahrazovat Vašeho technika. Nejsem pán bůh, nevím všechno a můžu se seknout. Nedělám to často, ale stane se, nikdo nemůže tedy vzít mé odpovědi jako svědectví u soudu, ale na druhou stranu jsem inspektor technik (dále jen IT), takže vám poradím určitě fundovaněji než sousedka.

Nechci taky nahrazovat zde přítomnou technickou diskuzi. Jednak některým věcem jako je třeba elektrika, vysílačky atd . nerozumím a jednak je na to jiná kolonka, kde odpovídají fundovanější. Dotazy by se měli týkat především stavby a provozu strojů ve vztahu k technické správnosti a k předpisům. Taky jsem strojař, něco jsem už jsem postavil a rozbil. Aniž bych se chválil (ale někdo to udělat musí), tak to co jsem postavil, muselo vydržet namáhání mé maličkosti (to znamená jednomístný tandem). Takže  pokud chcete,  lze čerpat z mé studny.

 

20081213:

několik postřehů ze školení:

-         je zajímavé, že se objevuje diametrální rozdíl mezi registrovanými úkony inspektorů techniků  a přihlášenými stroji na registru LAA. Já to nechápu, někdo si nechá udělat technickou, zaplatí technikovi a pak si nenajde čas poslat papíry na LAA. Jestli nejsme jako IT levní, kdybychom Vás pořádně osolili, tak si to budete pamatovat. Je třeba si uvědomit, že bez tohoto posledního kroku jsou ty předcházející, úplně na prd. Řada z Vás tedy, možná z neznalosti, létají na strojích, které nemají platnou prohlídku. Tzn i platné pojištění a to znamená, že se zrakví úplně zadarmo. To je škoda ne ? Větší část IT už tuto službu nabízejí při technických prohlídkách. Vyřídí všechny papíry za Vás, využijte ji.

-         Pokud jste měli propadlý a tedy neplatný piloťák a byli jste klidní, že máte dost času (6měs.)  na obnovu, protože teď stejně nelítáte, teď už klidní nebuďte. Od nového roku se lhůta zkracuje na 3měsíce od propadnutí, pak je přezkoušení atd. Takže pozor, tři měsíce to uletí, jako nic.

-         Určitě potěšíme zprávou, že bude na zvážení IT, zda udělí platnost technického průkazu, a to i u typu Z na jeden, nebo DVA roky. Proto doporučení: nenaserte si svého technika.

-         Schválně, kdo z Vás ví, že už rok platí, že zdravotní prohlídka je zcela nezávislá na pilotním průkazu. Bez platné lékařské prohlídky je pilotní průkaz neplatný, proto dostáváte od svého let. doktora tyto průkazy samostatně. Ty neposíláte na LAA k žádosti o prodloužení PP, ale necháváte si je u sebe a musíte se jimi prokázat v terénu při kontrole!

-         Protože jsme byli upozorněni na nedostatečnou kontrolní činnost, bude v novém roce určitě probíhat více namátkových kontrol a to jak v terénu, tak i na sletech. Dejte si vše do pořádku, je blbé sedět na sletě na zemi, když kamarádi s tím hajzlem technikem letí na výlet.

TAKŽE NA PLOŠE MUSÍTE MÍT :

TECHNICKÝ PRŮKAZ PADÁKU

TECHNICKÝ PRŮKAZ STROJE (stroj +padák)

PILOTNÍ PRŮKAZ +PRŮKAZ NEBO DOKLAD O ZDRAVOTNÍ ZPŮSOBILOSTI

            měli by jste mít ještě zápisník letů-deník stroje, ale za to Vám asi nikdo hlavu neutrhne, ale        za  neplatný pilotní průkaz, nebo techničák, ano.

 

-         zde bych chtěl upozornit na možnost, která se Vám může stát. Na začátku roku víte, že máte všechno v cajku, uprostřed roku přejdete na nový padák a ve svatém nadšení zapomenete, že pokud tento typ nemáte uveden v technickém průkazu stroje je techničák a tím i pojištění neplatné!!! nezapomeňte a zkontrolujte si!!

-         opět byl řešem problém necertifikovaných vrtulí. Zkontrolujte si zda typ, který máte uveden v technickém průkaze odpovídá typu, který požíváte. Pokud máte v TP-dřevěnou vrtuli bez udání konkrétního typu, můžete si tuto vrtuli v podstatě vykrouhat sami a natřít bezbarvým lakem (musí být vidět leta a skladbu dřeva-lamel). Pokud však používáte laminátovou, musí mít certifikaci !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A to ještě nestačí. I když má certifikaci, musí být tento typ uveden v TP stroje, třeba jen poznámkou: kompozitní vrtule s platnou certifikací. Pokud  máte stroj s TP typu P (komerční výrobci a certifikované stroje) musí být tato vrtule-typ uveden v TP, resp v certifikaci stroje! Jinak nejen, že nemáte platný TP, ale zpravidla i ztrácíte možnost reklamace v reklamačním období. Výrobce se zcela pochopitelně bude bránit, když mu přivezete na ulomeném reduktoru, přišroubované nějaké 10 kg pádlo. Přece není idiot a nebude lepit Vaší blbost.

-         Tady je ovšem otázka, která je spíše pro právníky a já ji nedokážu zhodnotit a odpovědět. Pokud je vrtule certifikována na motor a typ-převodový poměr reduktoru konkrétního motoru, neměl by být problém. V každém případě,  záruční podmínky si určuje výrobce!!!!

-         Pokud tedy chcete v každém případě, lítat nějakou novou vrtuli, vývoj jde dopředu, která není uvedena v TP stroje typu P, kterou nemáte uvedenu v certifikaci stroje požádejte nejprve svého výrobce o doplnění certifikace o tuto novu vrtuli. Pozor teprve po tomto úkonu výrobce, potom můžete tuto vrtuli používat !! Doplnění seznamu vrtulí u strojů schválených se strojem musí projít a být zveřejněno na stránkách či bulletinech LAA, nebo výrobce stroje,( nikoliv výrobce vrtule)!

To platí u strojů s TP „P“

Pokud si výrobce třeba není jist a s použitím nesouhlasí, nebo Vám již na záručních podmínkách nezáleží, a přesto chcete tuto vrtuli používat, musíte převézt stroj s technickým průkazem typu P na technický průkaz typu Z. Musíte zkrátka převzít odpovědnost na svá bedra, prohlásit, že jste si stroj přestavěli, nebo upravili k obrazu svému, což není nic, proti ničemu-přebíráte odpovědnost. Pod dohledem technika si nakonec můžete postavit celý stroj sami. Je však jasné, že musíte najít nejbližšího IT, který si to vezme na triko a zařadí si Vás do svého registru. Je samozřejmé, že ta vrtule musí být dřevěná, viz výše, nebo laminátová s certifikací, jinak si to na triko vezme jenom ITI (inspektor technik idiot). Takže si opět zkontrolujte, na čem lítáte a jestli máte platný TP.

MMM:

(má malá poznámka)

to samozřejmě neplatí jen o vrtulích, ale i o všech nástavbách, podvozcích a „zlepšovácích“, které pácháte a které kolikrát vidíme nejen na strojích s technickým průkazem „P“. Bez doložitelného souhlasu výrobce, ztrácíte jednak platnost TP a samozřejmě i garance výrobce !!! Proč by měl odpovídat za konstrukční „vylepšení“ s kterým nesouhlasí.

Odpovídejte si za to s Vaším technikem sami. Z úplně stejných důvodů má také každý technik sadu fotografií, aby bylo jasno v jakém stavu stroj schválil, přece nebude odpovídat za konstrukční změny nějakého cukráře. Pokud se zrakvíte na stroji, který nebude odpovídat fotografiím v registru technika, (a nově, budou tyto fotografie i v registru LAA) zrakvili jste se na stroji bez platného TP se všemi dalšími následky.

 

-         Probírali se, ostatně jako vždy  v závěru roku, nehody. Nehod nebylo tolik jako v minulem roce, takže doufám, že to do konce roku nepokazíte. Rozbor nehod vyjde určitě v pilotovi. Nechtěl bych to proto moc rozpitvávat, pár lidí to ještě bolí, ale řada z Vás si potrpí na parádičky, které mi lezou krkem a proto chci reagovat.  Ano myslím tím hovadiny jako např. souvraty v psích výškách, a nebo, co je ještě horší, zcela zbytečné spirály, často zakončované frajersky pod 100m nad zemí. Opakuji, zcela zbytečné, spirála je únikový manévr, který provádíme ve velkých výškách, kdy už jiné vyklesávací režimy jako např. velké uši, nestačí a jsme taženi do mraku!!

Chtěl bych taky opravit své tvrzení, které jsem na několika místech uvedl, že ve spirále můžete stratit vědomí a pak už uděláte prd.

Opak je pravdou: uděláte prd, ale nestratíte vědomí. Z posledního případu je zřejmé (pitva bezvědomí neprokázala), že mé a nejen mé, přesvědčení a tvrzení, není pravdivé.

Je zde však několik negativních faktorů. Vliv křídla: při typových zkouškách se prokazuje, jak křídlo vychází ze spirály jen do určité vertikální rychlosti (tuším, že je to 15m/s), pokud tuto vertikální rychlost překročíte, už nikdo neví jak se bude křídlo chovat a jak bude při tomto režimu stabilní, a jaký potřebuje zásah, to platí bez výjimek o všech křídlech. Další vliv je velké přetížení, s motorem na zádech někde kolem 4g. Nemusíte tedy přímo ztratit vědomí, ale reakční rychlost a skutečnost, že Vaše ruka váží cca 50 kg není povzbudivá, zkuste si zvednout jednou rukou 50 kg a zatáhnout za fiktivní řidičku a vůbec jakkoliv „řídit“.

Takže se za své trvzení omluvám, ale pokud se výše uvedené faktory sejdou a vy nemáte dost výšky, prostě to nezvládnete, ani kdyby jste hodně chtěli. Nemusíte tedy, jak jsem tvrdil, ztratit vědomí. Nevím jestli je to v tomto případě výhoda.

 

Takže to bylo zatím několik postřehů a novinek, které jsem Vám chtěl předat.  Určitě to není  všechno, seděli jsme tam celý den. A abychom nekončili smutně, zakončím tento první příspěvek něčím veselejším. Dejte si do pořádku všechny papíry, na jaře budeme kontrolovat jako zběsilí, tak ať nemusíte začít lítat až v červenci, protože děvčata na registratůře LAA prostě nebudou stíhat.

 

Smile Váš IT Roman