MATERIÁLY PADÁKŮ A POMLUVY Tisk
Hodnocení uživatelů: / 9
NejhoršíNejlepší 
Takže, už mne dost s..e, když slyším, nebo čtu, že ten, který výrobce používá to či ono. Nevím komu to slouží, ale je fakt, že občas to běží na internetu, snad o všech výrobcích u nás. Snad jen MAC  toho bývá ušetřen, protože je už někde jinde, a tak vysoko se špatně plive. To by se člověk taky mohl zaplivat sám.  Setkal jsem se ve své praxi osobně se čtyřmi  výrobci a příští týden hodlám navštívit pátého (SKY). O diskuzích s nimi musím říci, že jsem je často schválně provokoval dotazy na jiné výrobce (a že provokovat umím to víte). Negativními reakcemi totiž poznáte charakter člověka a tím si odvodíte úroveň firmy. Je samozřejmé, že mi ani jeden, neřekl, že konkurenční výrobek je lepší než jeho dítě. Vaše dítě, je vždy nejlepší, i kdyby kradlo. Schválně se mne zeptejte, která tříkolka je nejlepší a nejhezčí a nejpraktičtější a nejpevnější na světě. 
ALE, až na drobné popichování a vychvalování svého peří, se ŽÁDNÝ ZE ZMÍNĚNÝCH VÝROBCŮ  v mé přítomnosti nevyjádřil negativně, a už vůbec ne hanlivě o druhém. Všichni bez rozdílů, viděli nedostatky druhých, ale vždy bylo cítit uznání a respekt k protivníkovi. ŽÁDNÝ  z nich se nesnížil k takové podpásovce jako jsou použité materiály.
Jak jsem uvedl, nevím komu to slouží, ale škodí to všem. Pokud sledujete mé příspěvky,  vyjadřuji se pouze a pouze, když někdo ventiluje svůj neotřesitelný názor, nebo vyloženě mele nesmysl. Tyto nediskutovatelné pravdy, totiž mohou plést začínající piloty, nebo mohou být, což je horší, začínajícímu pilotovi nebezpečné. A o ty mi jde, staří ať si udělají názor sami. A teď tu potřebu vyjádřit se  mám.
Když čtu, že ten či onen výrobce je absolutní a nikdo na něj nemá, tak se směju. Vyjadřuji se  a směju se. V současné době běží podobná diskuse na SKYfly: reflexní křídla: záchrana lidstva.
Je to směšné.
Každý, kdo jenom trochu sleduje vývoj techniky ví, že po určité době tohoto vývoje KAŽDÉHO výrobku a nevím proč by měl být padák výjimkou, doběhne vývoj do stádia, které je poplatné znalostem a možnostem materiálů té doby. Výrobky jednotlivých výrobců „na špici“ se začnou podobat jeden druhému, ať už materiálově, nebo konstrukcí. Prostě dál už to jde jen malými přískoky a všichni čekají na převratný materiál, nebo konstrukci. Pokud příjde, začnou ji opět uplatňovat okamžitě a všichni. Kdo sleduje třeba vývoj rogal ví, že na „bez stožárky“ se čekalo cca 10-15 let a přes to, u všech výrobců konstrukce stožárková nevymizela, jak by se dalo očekávat. Je to samozřejmé, kdo lítá 30 hodin ročně nepotřebuje složitý brus, který má klouzák „pouze“ o 3 stupně vyšší a kterého stejně nevyužije. Pokud se podíváte do jiných sfér, tak se podívejte na auta. Rozdíl, je, když to přeženu, jen v tom na které straně mají páčky a v které hale, zpravidla jednoho asijskéhododavatele, se zrovna díl jeho auta vyrábí.
Podobně je to s padáky. Máme tu výhodu v tom, že naši výrobci a potažmo i piloti rozhodně nehrají ve světě druhé housle. Z toho lze vytušit, že to nejsou žádní blbci. Troufám si tipnout, že o padácích typu reflex a jiných, toho ví určitě víc, než leckterý cvičený prodejce. Taky chtějí vyhrávat, vyrábět a prodávat. Malý český trh je nemůže udržet nad vodou. Až přijde čas a oni uznají, že tudy vede cesta, uvidíte to na jejich sortimentu. Buďme prosím na ně, NA VŠECHNY hrdí, nakonec vyšli z nás.  Nedovolme nikomu je špinit. Firma, která dokáže vyrábět takové padáky jako jsou jen namátkou ty co osobně znám: Trend, Vega, Antea, Paša, Speedy, Katana, nebo jiné, které osobně neznám, třeba Orbit, Avis,  nemá ve svém sortimentu hyenu, za kterou by se musela stydět. A schválně jsem zamíchal mezi sebe kluzáky a „čisté“ motoráky přesto, že jsou to zcela rozdílné kategorie a řada lidí se neustále snaží je srovnávat. Mimochodem se mi líbila u Nirvány úvodní slova u padáku Katana: konec plachtění......
Prostě Tito naši výrobci jsou na určité, bez pochyby světové, technické úrovni a je těžké si vybrat. A potom tedy nastupují druhá, „subjektivní“ kriteria o kterých často píšu. Zkuste si jak Vám sedí. Jak se k Vám chová dodavatel atd. Nevěřte proto, že výrobce, který dodává do celého světa, a dokáže si dnes udržet kousek trhu, si může dovolit plánovitě osadit padák špatným materiálem. To by byla jeho smrt. Jistě chybka se může vloudit, ale to každý výrobce okamžitě reaguje úplně jinak. A široká veřejnost se to stejně nedozví. Nakonec jsou od toho technické prohlídky. Pokud by někomu třeba klesla porozita po 50 letových hodinách pod 100s, tak je asi něco špatně, už jste to někdo zažil? Pošlete prosím proto tyto věrozvěsty někam dál než do háje. Nemáme se za co stydět.
Samozřejmě jsem příspěvek na téma špatných materiálů nenechal jen tak, a upozornil kamaráda Šimoníka mailem a slovy:
Píšou o Tobě, že jsi „k . r . a“, co mi k tomu řekneš?
Výrobci bez výjimky se nezapojují do internetových debat, aby utráceli jejich drahocený čas s lidmi, kteří toho obecně ví (v poměru k nim) jen velmi málo. Zde je krátká odpověď, trochu jsem učesal pravopis a diakritiku, psal to zřejmě rozrušen.:-)

Váš IT (inspektor techniky)
Roman


Čau Romane,
Tak k těm materiálům:
Nevím, že bych někdy říkal že jiný výrobce. Ať už SKY , nebo někdo jiný, používá "špatnej nebo nedej bože prošlej" materiál . Ale naopak už jsem to slyšel o nas.... 
Tedy : My (Axis) (Myslím si že SKy a MAC taky) používáme na pláště  materiál S 9017 (40 g/m2)s úpravou E 77A- watter repelent - tento materiál je klasický Skytex 40 s na povrchu dodatecně 
nanesenou vododpudivou vrstvou která zvyšuje  odolnost  proti mechanickému opotřebení tento materiál má nový porozitu cca 11-27 L/m2/min(tj 500 – 200 s na porozimetru) . Diagonály jsou vyrobeny též z materiálu S 9017 ale v úpravě E 29 A -hard finisch - tj materál u kterého není prioritně kladen důraz na nízkou prodyšnost (na co u žeber, že?) ale na minimální průtažnost 
pod napětím(tj aby se žebra a diagonály "nevytahovaly").
Pokud vím, Firma PORCHER sport si nedovolí nikomu z výrobců dodávat látku o nižší kvalitě, přestože jsem o tomto četl na webu(Skyfly- články o porozitě, tuším je to cca 2 roky zpět...ale tam to nelze brát vážně, protože autor byl v té době  dovozce olétaných zahraničních padáků  potřeboval nějak "očernit "místní vyrobce PG, aby se prosadil na trhu a jako záminku si vybral výrobce látky, jelikož padáky které se snažil dovážet byly v té době vyráběny z  jihoafrického materiálu Gelvenora (dnes už tito výrobci přešli též na Porcher...)
tolik tedy k látce.
Měj se

Radek Simonik, Axispara