Na jakým hadru do vzduchu aneb hadr to v žádné případě nesmí být Tisk
Hodnocení uživatelů: / 23
NejhoršíNejlepší 
Špatné počasí a chřipka, která se změnila v ošklivou bronchitidu (poznámka Markéty – sekundární bakteriální infekce komplikující běžné onemocnění způsobené chřipkovým virem), mne zlehka přidržuje na lůžku a u počítače. Výsledkem mého léčení je vedlejší produkt – článek - další pohled na časté otázky z diskuze na čem létat. Doufám, že jsem se nevydal na sebevražednou misi a že mě výrobci a prodejci neupálí na hranici jako kacíře.

„Na jakým hadru do vzduchu aneb hadr to v žádné případě nesmí být“ -  volné pokračování na téma „výbava pro motorový paragliding“
Posledně jsme si řekli, že objektivním kriteriem ve smyslu co si pořizovat za výbavu, jsou lítači.
Proč? Jsou to právě oni, kteří prošli tím martyriem pokusů a omylů a kteří si ho ještě dobře pamatují. Kterým Vy projít nemusíme, pokud se jich budete ptát anebo pokud se budete alespoň pozorně dívat a naslouchat jim. Budou to oni – zkušení piloti, kteří Vám dokáží ušetřit mnoho zbytečných šrámů na těle i na duši, o Vaši peněžence ani nemluvě. Nebojte se jich ptát, rádi vám odpoví, zvláště bude-li to po dlouhém klidném letu a úspěšném přistání…
Přijďte na slety i ligové závody, všechny termíny najdete na webech jihomoravských pilotů.   Kontaktujte piloty ve svém okolí a choďte očumovat na jejich oblíbená startoviště.  Jsem si jist, že vždy uvítají zaujatého začátečníka, protože informovaných pomocníků není nikdy dost.  
Není to proto, že by vám výrobci MPG techniky nechtěli poradit, nebo proto, že by vám chtěli něco zásadního zamlčet, ale proto že oni sami jsou vynikající piloti stejně jako jejich zkušební piloti i prodejci a naprosto bez jakýchkoli problémů dokáží odstartovat a letět naprosto bezpečně na čemkoli. Dávno již zapomněli, jak je to pro začátečníka těžké a náročné. Nesmíme zapomenout, že také technika prodělala od doby, kdy se oni učili létat, zásadní proměnu a oni rostli nenápadně s ní. Na druhou stranu si nezastírejme, že jejich padák (krosna) je jejich „dítě“ a že je to pro ně srdeční záležitost, které obětovali mnohé. A je to zcela logické a pochopitelné, protože kdyby dělali tuto práci jenom pro peníze, dávno by skončili a šli by dělat něco pohodlnějšího. 
Tak vzhůru k nejdiskutovanějšímu tématu doby.
Jaké vlastnosti by měl mít „motorový padák“.(text je určen spíše pro začínající piloty, ostatní mají už vlastní názor)
Jednou z nejdůležitějších vlastností vrchlíku, zvláště u začínajících pilotů, by kromě bezpečnosti mělo být správné chování při startu, letu a přistání. Pokud budete mít padák, který je citlivý na korektní vyzvednutí nad hlavu a má tendence padat na stranu, může se vám stát, že ostatní piloti budou už dávno ve vzduchu, ale Vy se neúspěšně budete snažit odstartovat. Vídáme to pravidelně na sletech. Tuto schopnost vrchlíku vyjet nad hlavu pilota, i když není jeho počínání zcela v souladu s požadavky padáku, kladu na první místo. Pilot dole čelí řadě faktorů, které mu korektní start znesnadňují. Je to nezvyklá váha krosny (i u moderních strojů musíme počítat s hmotností kolem 30kg v závislosti na množství benzinu a výbavě - baterie, startér, záložák, přístroje, foťák, atd…), která činí pouhé stání a běh v teplé kombinéze slušným sportovním výkone, natož s nastartovaným motorem. Ten vlivem svého točivého momentu kroutí běžícím pilotem tu na jednu tu na druhou stranu podle toho, kterým směrem se točí vrtule a i ta si při startu „přisadí“ svým vzdušným vírem pod vrchlíkem. Takže důvodů pro „hodný“ padák při startu tu máme dost. Bude-li mít hodné vlastnosti při startu, bude je mít i při přistání a dopady na „baletku“ jak říkají flígři, nebudou výjimkou. Všechny, zejména pozitivní, vlastnosti padáku se akcentují s jeho „mládím“ to znamená, že čím bude padák novější, tím budete mít méně starostí při startu, vlastním letu i přistání. Totéž platí o jeho případných negativních vlastnostech. Čím bude olítanější tím ochotněji se u něho projeví.
Jsou padáky, které jdou „samy“ nad hlavu, jak s oblibou říkají jejich majitelé, ale pozor.  Padák by měl být dostatečně utlumen ve všech osách (padák by se neměl komíhat za letu), což vede k letovému komfortu pilota a jeho bezpečí. U některých padáků dochází při komíhání za letu ke stále zvětšující se výchylce do strany, až padák pokud není výchylka včas korigována pilotem, spadne do vývrtky. Ale to je vlastnost zcela výjimečná a věřím, že začátečníkovi takový padák nikdo nedoporučí. Ostatně také proto, že jich létá v rukou zkušených pilotů jen, co by na prstech jedné ruky spočítal.
Vrchlík by měl být velmi odolný vůči zborcení v turbulenci. Mněl by mít vysokou stabilitu v celém váhovém rozpětí a rozsahu rychlostí. Během asymetrického zaklopení (tehdy když vám klapne (upadne) ucho na jedné straně) by se kluzák neměl otáčet rychle a otevírat (regenerovat, nalít) obvykle s vybočením do 50 stupňů. Otevření by mělo být klidné a plynulé. 
Velmi důležitá je relativně malá síla v řízení, umožňující snadné točení, snižující únavu pilota během dlouhých motorových letů a progresivně narůstající ke konci rozsahu řízení. Zajistí tak bezpečnostní rezervy při špatné pilotáži (každý pilot by měl po kurzu vědět, že když mu změknou řidičky, nahoře se něco děje) a dát tak pilotovi šanci provést korekce. Za nesmírně užitečné považuji trimy, které jak již název napovídá, pomohou mimo jiné vytrimovat let tak, že ačkoli na pilota i padák působí za letu krouticí moment motoru, lze vypuštěním jednoho z trimů na pomalejší straně dosáhnout rovného letu bez používání běžného přibrzdění na straně rychlejší. Dosáhneme tak zrychlení letu, pohodlí pro pilotáž, klid na práci a úsporu sil i paliva, které třeba budeme potřebovat později. 
Pro aktivaci speed systému by nemělo být, zapotřebí velké síly, což ve spojení s dvojitou hrazdou vede ke sníženému namáhání pilota během dlouhého stání ve speedu. Unavený pilot je špatný pilot a jeho šance dokončit úspěšně let se snižují.
Většina výrobců dodává u svých modelů v řadách A a B silnější šňůry čímž přináší motorovým verzím jejich padáků nejvyšší míru bezpečnosti. 
 Nehodlám na tomto místě něco nebo někoho doporučovat z prostého pudu sebezáchovy, ale mohu se rozhlédnout po tom, na čem lítají piloti, kamarádí kolem mne, protože jak jsem již řekl - jsou to právě oni co mají svoje martyria již vesměs za sebou.
Vycházím z toho, že naše země je poměrně malá a tak nebudou hrát geografické vzdálenosti zásadní vliv na výběr padáků.
Je to prosím můj subjektivní pohled na věc, někdo jiný může vidět věci jinak.
V první řadě jsem nucen připustit, že v široké obci motorových pilotů patří mezi nejčastěji se vyskytující padáky Mac, zejména modely řady Trend, které jsou u začínajících, ale i pokročilých velmi oblíbené. V poslední době objevili piloti padáky firmy Axis, zejména řadu Vega. Jejich nový model Vega II však dle mého názoru patří spíše do rukou zkušenějších pilotů. Nespornou předností Axis padáků může být skutečnost, že Vám horní stranu vrchlíku vyrobí z nesmáčivého materiálu o nulové porozitě, která má vydržet podle posledních měření stovky hodin létání. Výhodu této úpravy ocení každý, kdo bude startovat za ranní rosy, která promáčením vrchlíku dokáže učinit ze startu za ranního bezvětří dost složitý úkol. V neposlední řadě bych zmínil padáky od Sky paragliders, zejména model Antea (navazující na vynikající model Brontes II), která je v současné době velmi oblíbená u pilotů, kteří jsou zkušenější, mají vyšší ambice a rádi vyhrávají na soutěžích. 
 
O autorovi – Marcello:
Začátky jsem absolvoval na přelomu století na Orion 26 od Gradientu a prototypu Nirvany s motorem Simoniny a vrtulí 125cm. V posledních letech létám na Vega I od Axis, velikost M, krostna Rodeo 125 + tříkolka Cruise. Moje netto hmotnost je 85kg. Jsem naprosto spokojený. Moje druhá krosna Nirvana - Elektra 125 (jinak výborná a spolehlivá) neměla pro tříkolku dostatek výkonu.
 
 
Doplnění autora:
Trimy nechávám nastaveny stejně, kroutící moment vrtule eliminuji křížovým popruhem, dnes již na většině strojů. Trimy naopak používám třeba při bezvětří to povolím a hned se líp strtuje, vrchlík jde nad hlavu rychlejc, sice se víc proběhnu, ale to mám již padák nad hlavou, má rychlost a dá se řídit.