Domů Moravský KAMEŇ 2008 MORAVSKÝ KAMEŇ LET BEZ NÁVRATU ALE POTOM JO Mlčoch

Akce v luftě

Žádná akce v luftě :-(

Languages

Languages
TOPlist

MORAVSKÝ KAMEŇ LET BEZ NÁVRATU ALE POTOM JO Mlčoch Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
 MŮJ DRUHÝ LET „DO KAMEŇA“
V poslední době jsem začínal mít svrbění udělat nějakej hodnotnej leteckej počin. Podvečerní polítání je fajn, ale leckdy se mi už jednotlivé výlety v paměti překrývají, takže jsem prostě chtěl letět daleko, dál než jsem kdy letěl a taky by neměl chybět prvek dobrodružství, tedy nemít tu jistotu, že se natuty vrátím…. A když už plánovat, tak proč ne do Kameňa, a proč ne FAI trojúhelník. Bylo mi jasný, že na mety nejvyšší nedosáhnu, 137,5 km za 8 litrů od Tomáše B. je pro mne někde mimo realitu. Ale zkusit slušnej let bylo výzvou. 
Volba padla na sobotu odpoledne a podvečer. Dohodli jsme se s Vláďou,  že se sejdeme ve tři odpoledne ve Starém Vestci (těsně u Hradecké dálnice), poklábosíme a kolem čtvrté odletíme. A že naplánuju něco většího, tak ať s tím počítá. Vymyslel jsem 2 varianty: severní FAI Vestec-Kokořín-Sobotka (Humprecht)-Vestec, a jižní FAI variantu Vestec-Benešov-letiště Zbraslavice-Vestec. Medard hlásil bezvětří a postupně přibývající SV větřík. Když jsme se sešli na letišti, duněl sever.  Chvíli jsme marně čučeli do map a Vláďa navrhnul, že bychom teda měli letět SSZ na ten Kokořín, abychom měli jistotu návratu. Já jsem se ale bál toho, že se budeme hodinu a půl probíjet proti větru a tak nás to otráví, že se z Kokořína necháme zavát domů a bude šmytec. Tak jsem frajersky navrhnul, že štěstí přeje odvážným, a že bych uháněl po větru do Benešova a pak se uvidí, třeba se to otočí. Ale moc přesvědčivě jsem to neříkal, nicméně Vláďa k mému překvapení kývnul. Tak teď už jsem nemohl couvnout.

Příprava před odletem byla zpestřena příjezdem modeláře, který nás varoval, že se na letiště pravidelně dostavuje šílený myslivec ze Semic, který nesnáší praglidisty a vypouští jim kola a krade poklice od aut. Chvíli jsem uvažovali, kam auta přemístit, ale pak Vláďa řekl, že ví, kde to hovado bydlí, a pokud něco vyvede, tak tam zajedeme a dáme mu do držky.

Bylo nachystáno, v poslední době Vláďa moc nelítal, já jo, starty se mi dařily napoprvé, tak jsem ho frajersky vybídnul, ať startuje první. Vláďa odstartoval, a já kokot ne. Na druhý pokus jsem to vzal na křížáka, odlítnu a cítím, jak to táhne doprava. Uzlík. To se mi stalo snad poprvé v životě. Tak přistávám, Vláďa furt krouží a já rozmotávám. No pak už jsem to dal, ale byl jsem nějakej psychicky načatej z toho mýho šaškování, a trvalo mi to asi 15 km, než jsem si začal cestu užívat. No užívat, termika jak prase, chvílema mi vario zčernalo na doraz na jednu a pak na druhou stranu. Minuli jsme Český Brod, trochu jsme se odchýlili od ideální spojnice, abych mohl nad Doubravčicema zamávat dcerce z 1. manželství a mastili přes Vyžlovku a  Čerčany do Benešova. Občas jsem musel na Vláďu čekat, jeho Trend lítá trošku pomalejc, ale 2 třistašedesátky do vždycky spravily. Rychlost se pohybovala mezi 50-60km/h, takže dobrý. Skoro až moc dobrý, bude hůř. OB 1 Benešov. Před ním šílený klesák, letím na plnej plyn a klesám snad 300m. Tak takhle to tomu Berkovi nenatřu. Sundavám rukavici, nahmatávám téčko a o 1 ho utahuju. Letím nad Benešov a mávám synkovi z 2. manželství. (ne, v klidu, víc jich nemám). Otočka doleva a v GPS hledám Zbraslavice. To se mi po chvíli daří, trošku jsme se odchýlili, ale nic strašnýho. Letíme po slunci přes Divišov, udělal jsem otočku nad továrnou JAWA, kde vyrábějí ty slavný plochodrážní mašiny, zase přelítáme D1, přes řeku Sázavu na Zbraslavice. Z toho lítání nahoru a dolů se mi začíná chtít na záchod. Ta téhle straně trojůhelníka naše rychlost kolem 30km/h, někdy je tam jen 25 a to vidím dost nerad. Před námi se objevilo letiště Zbraslavice, je mi jasný, že budeme muset přistát a močit a pro jistotu trochu dotankovat.  Pravidla Kameňa dotankování nevylučují a i kdyby, sere pes, nechci se západem slunce viset někde na stromě. Na letišti je provoz a vysílačku nemáme, letíme při zemi a sedneme na louce u pumpy. Zvažuju, jestli si mám před močením sundat krosnu, anebo rovnou tasit. Vláďa přistává 2 minuty po mně a řeší stejný problém. Odepnuli jsme padáky a jdeme přes pole k pumpě. Už jsem skoro u ní, a najdnou před námi asi 4m hluboký zářez a železnice. Tak jsme se s těmi krosnami sápali po boku dolů a po kolenou nahoru. U pumpy to byla prča, lidi na nás čuměli a čerpadlářka si nás fotila. V nádrži zbylo něco přes 2 litry, tak jsem tam ještě 5 lirů dokáp. Slunce se docela chýlilo, už jsme byli přes 2 hodiny na cestě, kdoví, jak to bude s návratem, tak  by bylo fajn alespoň neřešit benzín. V pohodě jsme odstartovali a stal se zázrak – ten vítr se fakt otočil přesně do zad, po termice nebylo ani památky, rudý slunce se chýlilo k obzoru. Pustil jsem řidičky, plynovou rukojeť jsem si položil do klína, zaaretoval a už se jenom kochal. Vláďa sešlápl speed a já měl co dělat, abych mu stačil. Na tachometru 55-60km/h, kecal jsem po rádiu s klukama, co lítali asi 40 km daleko u Říčan. Slunce zapadlo těsně před osmou, pak se najednou objevil takový žlutozelený záblesk a v mžiku se změnilo světlo. Už jsem o tom něco četl, ale teď to se mnou úplně trhlo. Magický osvětlení. Přistáli jsme v 20:07, a musím říct, že po delší době jsem byl zase plnej endorfinů. GPS mi i s tím kroužením ukázala 134,18 km, což zase není tak moc navíc od ideální spojnice 128  km. Čas ve vzduchu 3h9min., pochopitelbně můj nejdelší let. Tankováno bylo 10 na začátku, 5 ve Zbraslavicích a zbyly 4 litry. Spotřeboval jsem tedy 11 litrů.  

Tak, a co dál. Bude krásný září, tak plánuju nějaký dlouhý let po přímce s větrem v zádech. Bodově to asi moc ohodnocený nebude, ale zážitek uletět třeba 150 km je pro mě dost lákavej.

Tak čus a brzo na nějakým sletu. Radek alias Mlčoch
Děkujeme za krásný let a zprávu, let bude zapsán jako let bez návratu. 82km za 7,5l Roman, Proksík a JURY
Pilot: RADEK VONDRA alias Mlčoch
Kluzák: Paegas Avis III
Krosna/tříkolka: Nirvana Rodeo 115
Datum letu: 2008-08-30
Čas startu: 16:20
Čas přistání: 20:07
Čistá doba letu: 3:09
Start: SB. : Starý Vestec
O. B. č1. : Benešov
OB č2. : letiště Zbraslavice
Cílový bod: CB.: Starý Vestec
CELKOVÁ DÉLKA TRATĚ: 128 km, Změřeno na www.mapy.cz 82km 
Spotřeba: 11 litrů 7,51 litrů

POŽADUJI SOUČINITEL 2,5 pro FAI trojúhelník: Bohužel ne 
1 rameno SB-OB1= 44km
2 rameno OB1-OB2= 38km
3 rameno OB2-CB= 46km

POZNÁMKA:
jsem si vědom že pokud chci součinitel 2,5 pro FAI trojúhelník: dle pravidel FAI nesmí mít tzv. FAI trojúhelník žádné z ramen trojúhelníku délku menší: než 28% ( u tratě do 300km) než 30% (u tratě nad 300km)
C = 128 x 2,5 x 11,636363 = 3724 bodů 1614 bodů

krátké video nevalné úrovně zde: http://ww.stream.cz/video/10/137936-ppg-fai-trojuhelnik
 

Tak toto je moje práce v Joomle. Snad se bude líbit.