Už delší dobu obdivuji krásné fotky z letů ve Vaší (v naší Jirko, v naší) soutěži a zároveň uvažuji o účasti v ní. Mládí a nezkušenost vedou k bagatelizování překážek – „co na tom může být…, stačí plná nádrž a dvě, tři hodiny stát ve speedu…“. První jarní pokusy dopadají nevalně, vždycky něco chybí (foťák, počasí, orientace, atd.) a tak naplánované lety je obvykle třeba během cesty z nějakého důvodu zkrátit. Začínám tušit, že je třeba trochu víc, než držet plyn a nohy na pedálu. Naštěstí i nevydařený pokus bývá pěkným výletem. Nyní koncem dubna počasí konečně po měsíci začíná trochu připomínat jaro. Po delší pauze nadšení opět převáží nad střízlivým úsudkem. Nedbaje ne zcela optimální předpovědi plním krosně nádrž po okraj a vyrážím směr Jaroměř. V hlavě mám odvážný FAI trojúhelník, který se přece tak snadno kreslí myší na monitoru…
Jiří Bajnárek
Jenže to zase nejde podle plánu. Tentokrát jsou tu některé detaily navíc. Zejména vcelku silný vítr a termika – obojí funguje do pozdního odpoledne. Navíc 2 minuty po mém příjezdu na start doráží i vůz městské policie. Nejdřív musím příslušníkům chvíli vysvětlovat, co se chystám dělat, potom odpovídám na řadu zvědavých otázek ohledně létání. Suma sumárum – zdrželi mě 15 minut. Do vzduchu se dostávám sice napoprvé, ale až v 17h. Čas do západu slunce by tak akorát stačil na vymyšlený trojúhelník…pokud by vítr i termika slábly. To se ale děje neuvěřitelně pomalu. Místy nepříjemné turbulence však vyvažují nádherné výhledy na bílé Krkonoše a jarně zelené Východní Čechy. Za prvním otočným bodem (Kunčice n.L.) po stočení proti větru to na speedu letí proti zemi místy necelých 25km/h. Navíc i teď po 18.h potkávám občas stoupání i klesání kolem 2-3m/s a proto musím často zpomalit. Přizpůsobuji tedy plán realitě a vracím se plochým trojúhelníkem kolem hradu Pecka. I přes vcelku neklidné ovzduší je podvečer nádherný a tak to beru několika vyhlídkovými oklikami (Hořice, letiště Frantov). Po skoro 2h boji proti větru se vracím nad Jaroměř zalitou zapadajícím sluncem a unavený přistávám. Nyní si tedy dovoluji přihlásit svůj „amatérský“ let jako první pokus do Vaší (naší Jirko, naší) soutěže. Mimo jiné také proto, že pro mého dosluhujícího Trenda je to jeden z posledních výletů, tak aby si té slávy ještě užil. A také, aby bylo co překonávat. Přeji všem hodně hezkých letů v téhle sezoně.
Jiří Bajnárek
Pilot: Jiří Bajnárek Padák: Macpara Trend II 23 Motor: Nirvana Electric 115 Startovní hmotnost: 104kg Datum letu: 23.4.2012 Čas startu: 17:00 Čas přistání: 19:45 Doba letu: 2:45
Start: Jaroměř - Jezbiny OB1: Kunčice nad Labem - nádraží OB2: hrad Pecka Cíl: Jaroměř – Jezbiny
Celková délka tratě: 70,7 km – plochý trojúhelník
Celková spotřeba: 8,5litrů OB1-OB2: 33,4 km OB2-OB3: 11,4 km OB3-OB1: 25,9 km
|