Domů Technika, rady, návody Jak (ne)zadřít motor, aneb nouzák není náhoda.

Akce v luftě

Žádná akce v luftě :-(






Zapomenuté heslo?
Zapomenuté uživatelské jméno?

Languages

Languages
TOPlist

Jak (ne)zadřít motor, aneb nouzák není náhoda. Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 16
NejhoršíNejlepší 

Marchello nejen že nespí zimním spánkem, ale zamyslel  se a všiml si užitečné diskuze  ohledně zadření lítátek. Má pravdu, tento text nesmíme nechat zapadnout a proto jej vytáhl (text), poslal a tady ho máte jako článek, který bude v sekci PILOTI SOBĚ, napořád  , nebo do doby co budu mít na doménu proksik.cz. děkujeme Marcello (i když kdo používá MED, ten si s mazáním hlavu lámat nemusí)


V prvních dnech Nového roku 2012 se objevily zajímavé příspěvky o poruchách motoru a o tom jak jim předcházet. Napadlo mne, že by byla škoda, kdyby zapadly v propadlišti diskuze a tak jsem z nich vytvořil jakýsi autentický kompilát, s uvedením jednotlivých autorů. Na úvod jsem umístil první dotaz a dál následují neupravené, zajímavé odpovědi, tak jak postupně přicházely, včetně odkazů na prodejce techniky. Text by mohl být základem článku o tom, jak předcházet zadření, nebo poruše, na druhé straně by mohl sloužit jako příspěvek k prevenci mimořádných událostí.

Laughing Zdravím - marcello

Jak (ne)zadřít motor, aneb nouzák není náhoda.
Co si o tomto problému myslí čtenáři webu.

1)Michal H

Tak piloti oranžových strojů a jiných značek. Rád bych otevřel diskuzi na téma benzín a olej. Jelikož mám stroj Nirvána Rodeo, ale to jistě není v tuto chvíli důležité, tak se nám začínají množit závady jako zadřené stroje, rozpadlé ložiska na klice a jiné neduhy motoru. A já se ptám: jak je možné , že mě se již dvakrát rozpadlo ložisko na klice a udělalo pěknou paseku? Jednou v záruce nového stroje cca po 100 hodinách? Podruhé měsíc po záruce, opět cca 100 hodin. A to dělám vše dle doporučení výrobce . Benzín míchám s olejem Mobil 1 RACING 2T v poměru 1:40 (záběh) a pak stále 1:50. A to je: 10 litru benzínu smíchám s 2 dcl oleje. A vždy před letem. Nikdy tam nedávám starý benzín. Tak v čem je chyba a tyto závady nejsou jen na Nirvánách, ale i na strojích jiných výrobců. Je chyba v míchání poměru benzín? Je chyba v pilotovi? Je chyba v konstrukci 2T motorů? Kde tedy???????? Jen mě zaráží jeden fakt a to že výrobci v ČR udávají 1:50. A já když jsem hledal u výrobce motoru Simonini /má krosna/, tak udávají: olovnatý benzín 2,5% oleje a bezolovnatý 3% oleje /tj. 1:33/. Není tedy chyba u výrobce, v mém případě v NIRVÁNĚ??? Když udává jiný a pro motor horší mísící poměr?? Nevím, ale rád bych slyšel Vaše názory ?? Děkuji Michal

PS: Jinak mám to svoje RODEO moc rád.

2)Tom

Když olej, tak jedině http://www.berx.cz/galerie/fotomont-r--e/olej%20z%20medem.jpg

A to je tutovka.

3)Ondrej

Zacali sme pouzivat AEROSHELL SPORT PLUS 2. Olej pouzivame rok, je vyvinutý Shell-om v spolupraci s Rotax-om pre male "letecke" dvojtaktne motory a je zrejme ze sa im podaril. Odporucany zmiesavaci pomer je 1 : 50 pre bezolovnaty benzin - olvnaty maju tusim uz len Taliani....

Inak co sa tyka zadreteho motoru problem moze byt v nastaveni karburatoru. Kazde Walbro je ine a funguje pri inom nastaveni...ja som tak zadrel 2 Simony pokial som vymenil karbec a potom motor isiel v pohode....

Problem casto býva v nastaveni davkovacej ihly karbecu a jej vzdialenosti od podavacej membbrany na simoniku, mavam nastaveny tlak na takom motokarovom nastvovacom tlakomeri 0.6 az 0,7 Bar...vtedy to ide najlepsie


4)Roman

Párkrát jsem se setkal, že bylo použito ložisko s prachovkami značené příponou: 2Z (špatně-ložisko není intenzivně mazáno a není odváděno teplo směsí),

nebo: 1Z (špatně pokud je krytkou-prachovkou k motoru-pak není intenzivně mazáno a teplo se směsí neodvádí).

Správně je 1Z prachovkou ven.

Jednou jsem se setkal se snahou o přesnost a dokonalost a bylo tam ložisko typu "A"(vysoce přesné ložisko s malou vůlí mezi kuličkami a kroužky-vůle se teplotou ještě zmenší a ložisko se kousne). Vždy tam musí být ložisko "C" (velká vůle kuličky-kroužek se teplotou zmenší tak jak má být)


5)Roman

Kdo lítá ještě Mobil Racing 2T? osobně neznám.

Pozor, jeden chtěl udělat motoru bene a dal mu to nejlepší: olej pro vysokootáčkové motory. Je třeba si uvědomit že u motorkářů začínají vysoké otáčky někde kolem 10000/min. ten olej je pro naše sekačkové motory (občas 7000/min) nevhodný, došlo k zadření.

6)Ondrej

...zabudol som jednu podstatnu vec, bezne oleje, myslim tym oleje do dvojtaktnych motorkovych motorov maju recepturu ktoru vyrobca nie vzdy dodrzi presne, myslim tym ze je robena s velkou benevolenciou...z roznych sarzi je kvalita oleja rozna, norma ma urcitu toleranciu, druha vec je ze vyrobca bez upozornenia zmeni recepturu oleja bez vedomia zakaznikov, tak ako teraz Castrol pri oleji TTS.... tretia vec je ze dnesne receptury olejov do dvojtaktnych motorov su stavane pre motory ktore maju vodne chladenie a su stavane na ine podmienky chodu ako nase vzduchace ktore pracuju v podstatne horsich podmienkach ako stabilizovany vodhou chladeny motor.


7)MartinVM

Znám pár lidí co lítají Mobil1 a bez závad, tady chyba asi nebude, je to olej doporučený Nirvanou, nechápu proč jako jediný, hodně lidí používá ELF 2T sport competition, včetně mě/HE R 120/. Já ho musím doporučit, je nepředředěný, barví benzín a hlavně minimálně karbonuje, určitě by stál za vyzkoušení. Cena kolem 300kčl, k dostání jen asi ve dvou eshopech.

K poměru:

Většinou asi dáváte do Rodea 1:50, možná to stačí, určítě není chybou dát 1:40,minimálně se tím o něco prodlouží životnost, já dávám 1:40 /Jenifer R120/a ještě kapku k tomu a motor po cca 160 hodinách bez rozebrání není nijak moc zakarbonovaný, soudě podle vršku pístu. Důležitá věc: Děláme to skoro všichni -nahození motoru, pak krátká motorovka do plnejch na zemi, pak oblict, usadit a na start s motorem, kterej už zchladnul. Špatně! Motorovka potřeba dělat až na zádech, aspoň minutu to nechat ohřát od nízkích přes střed až do vysokých toček, až pak start. S autem taky nejezdíte rovnou z garáže a plyn až k podlaze.

Životně důležité u 2T nastavení směsi: to je na celou knížku.Jen krátce. Opravdu není dobrý systém- kamarád to má takhle, tak já to dám taky tak. Zhruba jo samožřejmě, ale každý motor je jiný, karbec taky. Mě se taky snažili všichni přesvědčit, že jenifer 120 chce 1 a3/4 otáčky, zkoušením jsem došel že 1a 1/4 je správně. V zimě mírně obohatit. Zkrátka nastavit podle chodu, tohle vědí nirvaňáci, občas kouknout po letu na svíčku- světle hnědá až lehce do šeda OK, černá - bohatý, bílá nebo do žluta - chudý, taky sledovat spotřebu 3-3,5l na horizont je ok, ne výrazně mí%n nebo víc. A taky s tím nastavením furt nedrbat, jen v zimě maličko přidat. Membrány- když se ti trochu nezdají, najednou vysoká spotřeba , horší chod, zahoď je a kup nový!!!

Konkrétně k tvému kusu: Může házet klika, což by měl poznat ten, kdo to skládá a nechat ji přelisovat. Může být např jeden otvor v karteru mimo osu, stačí desetina a je to. Tohle by měl ale poznat mechanik, když to skládá, nešlo by to protočit hladce, ale mělo tendenci přibržďovat, bavíme se o motoru bez válce a pístu na stole. Skoro bych si u tebe vsadil na špatně vyrobenej kus, protože Simon 2 je jinak držák a po 100 hodinách skoro novej, ani 200 a víc hodin není ještě většinou na GO.

Toť moje zkušenosti vlastní nebo vyptané u 2T motokrosařů, možná se mnou nebudete ve všem souhlasit, nakonec já nemám Rodeo. Ale snažím se toho držet a zatím to vychází. Ale stejně čekám, že to taky časem zadřu, jako už většina tady


8)LadaT

Jeniferka je taky držák...na své jsem měl přes 300 hodin někdy na podzim (když jsem to naposled počítal)...olej ELF SPORT 2 COMPETITION...poměr 1:40. Za ty hodiny jsem měnil pouze 3 krát svíčka, 2 krát palivový filtr. To jsou moje náklady za celou dobu provozu. Motor nemá žádnou GO, ani membrány jsem ještě neměnil....zatím si přede jako kotě...

9)mlcoch

Zadřené Rodeo

Tak většina už tady byla napsána, ale přisadím ještě několik osobních postřehů. Kdysi jsem se snažil naučit JAWU 350, aby tak nekouřila, a snižoval jsem mísící poměr. Zadřel jsem ji do týdne. (ložiska na klice). Tak teď už jsem na olej do benzínu opatrnej.

Používám sudový Panolin, mísím v poměru cca 1:35 až 1:40 po celou dobu, co létám. Nekouří to, nekarbonuje to. Pochopitelně přísun oleje k ložiskům a kroužkům během letu neustále kolísá - podle nastavení karbutátoru, ale i v závislosti na aktuálním stisknutí plynové přípusti.

Takže v některých fázích letu je motor přemazáván, někdy nedomazáván. Takže důležité asi bude, aby nebyl nedomazáván trvale a nějakej olejovej film tam přetrvával.. A co se týče teploty motoru a s tím souvisejících provozních vůlích - v autě ti termostat drží 90 stupňů neustále, ale tady teplota lítá nahoru a dolů. Mám pod svíčkou teplotní čidlo a během letu to kolísá od 100 do 150 stupňů. Co ty čísla znamenají absoulutně asi není důležitý, ale ukazují, že ta teplota lítá o třetinu nahoru a dolů.

Tož to je můj přípodotek do diskuse, ale nejsem žádnej inženýr, tak to berte s rezervou.

Odpovídáte X

10)marcello

Mám desetiletou zkušenost s měřením teploty válce u nirnány. Nemáte tušení, jak snadno překročíme mezní teplotu, zejména v teplém letním dni. Doporučuji namontovat. Dnes to již není tak drahá záležitost. Součástí přístroje bývá otáčkoměr, neocenitelný pomocník.

Samozřejmostí je neškrtit spotřebu na "krev". Tady pomůže teploměr výfukových plynů, ten ale využijí zejména závodníci, kteří se pohybují na stupních vítězů při mezinárodních soutěžích. Ostatním smrtelníkům stačí zdravý rozum a dodržet návod. Náklady na přístroje a palivo se Vám vrátí velmi rychle ve zvýšení spolehlivosti provozu. Nemám na nirváně jediné zadření.

Dejte sem prosí vás někdo odkaz na levného prodejce měřící techniky.


11)PavelNEDV

Na podzim jsem měl stejný problém s rozpadeným ložiskem na motoru SOLO210, nálet 195h. V servise vyměnili všechny poškozené mechanické díly motoru + nový karburátor (ten starý prý nešel správně seřídit, ani po výměně membrán), možná byl příčinou zadření. Zajímavý měřící přístroj vyrábí flymaster, jedná se o vario a bezdrátově připojené snímače (teplota, palivo, otáčky,...), nemáte s ním někdo zkušenosti...

http://www.paramotors.cz/katalog/prislusenstvi

http://www.flymaster.net/Products/M1motor/tabid/122/Default.aspx


12)číslo 5

tady máte na měření ppg meter i s měřením paliva http://www.flyhenry.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=85


13)Jožko

Vím, že počasie robí svoje. Nelieta sa, alebo sa lieta len málo.

Preto mi dovoľte niekoľko mojich postrehov k motorom, benzínom a olejom.

Svoju leteckú kariéru som začal na WJ R 120 SPIDER. Nikdy som tento motor nezadrel ani nijak inak nepoškodil. Dával som tam to čo tam malo ísť vrátane plne syntetického oleja. Nedával som tam len jednú a tú istú značku oleja.

Potom prišil Electric, Rodeo a naposledy Instinct. Podobne ani u spomínaných motorov som nemal nijak poškodený motor. Zatiaľ.

Mám na to svoj názor. Každý motor je nedokonalé technické zariadenie ku ktorému je treba pristupovať "veľmi citlivo". Mal som tým na mysli, že spôsob, akým s týmto zariadením každý jednotlivec narába je veľmi dôležitý. Pozorujem na rôznych stretnutiach pilotov, ktorí veľmi odlišne pracujú s plynovou rukoväťou od chvíle, kedy na seba krosnu posadili, alebo ju zahrievajú na zemi. Už niektorí predo mnou správne poznamenali, že motor sa zahrieva postupne od malých k stredným a krátko k najväčším otáčkam. Zahrievanie motora je podľa mňa ten najdôležitejší moment celého problému. Tam sa to všetko začína a potom to končí za letu vo vzduchu. Treba pripomenúť, že aj samotný let a práca s plynovou rukoväťou je nemenej dôležitý prvok presne tak ako zahrievanie. Treba si uvedomiť a mať na zreteli, že na chrbte je nedokonalé technické zariadenie, s ktorým je treba citlivo spolupracovať.

Ďalej poznám pilotov, ktorí sa neustále vrtajú v nastavovaní karburátora bez akýchkoľvek skúseností. Chyba . Môžem si byť istý , že mnohí to robia len preto, aby niečo ušetrili, respektíve aby sa ukázali, že tomu rozumejú. V ďalšom by som chel poukázať na "umelcov", ktorí majú krosny s elektrickým štartérom a majú záľubu vypínať motor vo väčších výškach na pomerne " dlhú dobu" čo je tiež jeden z nežiadúcich faktorov. Motor z prevádzkovej teploty sa príliš rýchlo chladí. Niekto môže povedať, však ten motor na zemi musíš vypnúť tak, či tak. Má pravdu, ale pred samotným pristávaním beží motor chvíľu už len na voľnobeh.

Nie sú to žiadne fenomenálne riadky, ale všeobecné postrehy z terénu.

Našťastie z týchto neduhov a zvyklostí som si neosvojil ani jednu. Možno preto mi to lieta bez problémov.

Záverom už len toľko, oleje majú vplyv na životnosť motora, ale zasa nie až taký výrazný, aký im pripisujeme. Mnoho závisí od nás.

Prajem veľa zdravia a pekných chvíľ strávených vo vzduchu a už žiadny zadretý , alebo niejak inak poškodený motor.

Pekný deň.

 

Tak toto je moje práce v Joomle. Snad se bude líbit.

404G[@T̃y[W͌‚܂ł

MENU